TEB4U ... Medical .. Islamic Forum اا طــب فــور يــو
العلاقة بين الطيبة والضعف 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك

شكرا العلاقة بين الطيبة والضعف 829894
ادارة
المنتدي

العلاقة بين الطيبة والضعف 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

العلاقة بين الطيبة والضعف 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك

شكرا العلاقة بين الطيبة والضعف 829894
ادارة
المنتدي

العلاقة بين الطيبة والضعف 103798
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

العلاقة بين الطيبة والضعف

5 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1العلاقة بين الطيبة والضعف Empty العلاقة بين الطيبة والضعف الإثنين 18 فبراير 2008, 5:50 am

nehal

nehal
عــضـو نــشــيــط

كتير بنفكر ان الانسان لما يبقى طيب حقه بيضيع وبتكون شخصيته ضعيفه ومسالم فى زمن متنفعش فيه الطيبه...هل ده راى الجميع ام مجرد راى فئه بسيطه من المتشائمين ،ام واقع ولكننا بننكر وجوده !!!!
وبصراحه غالبيتنا فاكرين ان الشخص الطيب ضعيف ومسكين و مغلوب على امره..وممكن نعمل اي حاجه فى حقه لانه فى النهايه مهما حصل هيسامح ويعفو.. لان ادخال السرور على الناس اما يعتبرها صدقه او رحمه منه..

ورغم كل هذه الصفات يقولون عنه ضعيف الشخصيه البعض يقول القوي يأكل الضعيف........فهل هذا صحيح؟؟ هل اصبحنا فى عالم يأكل فيه القوى الضعيف
يااااااااااريت تشاركونى بارائكم وتجاوبونى على السؤال المحير ده

هل فعلا الإنسان الطيب فى الزمن ده ضعيف الشخصيه ؟؟؟؟؟؟؟

2العلاقة بين الطيبة والضعف Empty رد: العلاقة بين الطيبة والضعف الأحد 20 أبريل 2008, 6:51 pm

hmadashain

عــضـو ذهـــبـــى

طب مانا طيب وغلبان وكل الناس تتمني اني امشي بعيد عنهم هههههههههههههههه

ياعزيتي دي مقوله خاطئه وياريت تصححي الفكره دي الطيب في الزمن ده محترم وصعب انك تلاقي محترم ( اومحترمه )

وياريت مش تفهمو غلط من ناحيه كلمه محترم ( محترمه ) وسلام بقي علشان انا مش بتكلم كتير (محتر بقي )

3العلاقة بين الطيبة والضعف Empty رد: العلاقة بين الطيبة والضعف الجمعة 09 مايو 2008, 1:28 am

o0omdo0o

o0omdo0o
عــضـو ذهـــبـــى

hmadashain كتب:طب مانا طيب وغلبان وكل الناس تتمني اني امشي بعيد عنهم هههههههههههههههه

ياعزيتي دي مقوله خاطئه وياريت تصححي الفكره دي الطيب في الزمن ده محترم وصعب انك تلاقي محترم ( اومحترمه )

وياريت مش تفهمو غلط من ناحيه كلمه محترم ( محترمه ) وسلام بقي علشان انا مش بتكلم كتير (محتر بقي )

وانا راى زيك تمام

http://www.teb4you.com

4العلاقة بين الطيبة والضعف Empty رد: العلاقة بين الطيبة والضعف الخميس 21 أغسطس 2008, 4:43 pm

ايمان صلاح

عــضـو فــــضــــى

أعتقد ان الأنسان الضعيف مش طيب أساسا لكنه بيضطر يبين كده لأن معندوش غير كده
ممكن يكون حد قوى جدا لدرجة انك بتخاف لما تشوفه لكنه طيب وعنده قوة فى الحق زى سيدنا عمر ابن الخطاب رضى الله عنه
قال صلى الله عليه وسلم المؤمن القوى خير وأحب الى الله من المؤمن الضعأيف وفى كل أمورك استعن بالله ولاتعجز ولا تقل لوأنى فعلت كذا لكان كذا ولكن قل قدر الله وما شاء فعل فان لو تفتح عمل الشيطان

5العلاقة بين الطيبة والضعف Empty رد: العلاقة بين الطيبة والضعف الأربعاء 01 أكتوبر 2008, 8:48 pm

Dawn birth

Dawn birth
نـــائـــب المدير العـام

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أعتقد ان الطيبة لا علاقة لها بضعف الشخصية فالطيبة و العطف هي اخلاق حميدة يتحلى بها الانسان
كما قال الله في كتابه مخاطبا رسوله:"فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم..."الآية
يعني الطيبة و اللين و الرحمة دي صفات حميدة مش حكاية انها ضعف شخصية

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

مواضيع مماثلة

-